Is het handig een aparte partitie op de C schijf aan te maken waar je je programma's op plaatst?

Wat is het voordeel dat je je harde schijf (van 1.5 TB) onderverdeeld in een C: en een D: bevoorbeeld

C: voor het besturingssysteem
en D: voor de programma's (dus in d: komen de program files)

Maar dat heeft toch geen zin want alles wordt toch in een register opgenomen?

Als ik partitie D formatteer heb ik dan een besturingssysteem zonder programma's (register van de program files wordt toch ook op C: bijgehouden?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Windows op C: en programma's op D: heeft inderdaad weinig zin, omdat je programma's toch altijd ook delen in Windows moeten schrijven om te kunnen werken. Wat wèl nut heeft, zoals ook door anderen in geschreven, is het aanmaken van één of meer partities voor je bestanden, helemaal handig als je twee fysieke schijven in je pc hebt zitten. Het voordeel zit hem in het onderhoud (en bij een eventuele crash van Windows)Windows verknoeit namelijk constant de indeling van de C: partitie, waardoor de boel fragmenteert. Dat moet je dan van tijd tot tijd defragmenteren, en hoe kleiner de C: is, hoe sneller dat gaat. Je kunt de mappen "mijn documenten", "mijn afbeeldingen", "mijn muziek" e.d. makkelijk verplaatsen naar een D: of E: partitie, maar ook je postmap kan daar beter heen. Het scheelt een hoop tijd bij onderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat heeft geen nut.

Wat je wel kan doen is D gebruiken voor alle bestanden die je aanmaakt. Op die manier kan je c compleet formatteren en windows opnieuw er op zetten (Na bv een crash, of gewoon verouderen vd installatie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook op D: alle installatiebestanden bewaren van je programma's en documenten etc. zodat je met een gerust hart je OS opnieuw kunt installeren als dit nodig is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het wel een keer zo gedaan, met windows XP.
Windows op C: en alle programma's installeren in d:\program files\
D: was hierbij niet een aparte partitie op een schijf, maar een fysieke 2e schijf.
Eigenlijk beviel dat best goed en windows leek een stuk stabieler te blijven draaien, omdat het besturingssysteem dus op een aparte schijf draaide.
Je windows-schijf blijft hierdoor een stuk schoner, helemaal als je vaak programma's installeert en weer dé-installeert.
Of het met windows7 ook nog zin heeft weet ik niet.
Een andere tip, die me ook goed bevallen is: je 'Mijn documenten'-map op een aparte schijf of partitie plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger maakte ik een C, een D en een E partietie. C voor het systeem, D voor de programma's en E voor mijn bestanden.

Zo hield ik mijn C mooi klein, daar maakte ik dan elke week met Ghost een image van, die dan minder groot werd (ruimtebesparing) omdat de bestanden van programma's als Adobe en Visual Studio er niet op stonden. Bij Problemen had ik dan in no time weer een goed werkend systeem.

Als je het zo gebruikt, dan heeft het nog weel een beetje nut.
rose
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik Windows + programma's op de C partitie zetten en je Documenten (Muziek, films, doc's, favorieten, downloads, bureaublad <-- niet vergeten en je outlook bestand <---zeker niet vergeten) op je D partitie plaatsen. Bij Vista en win 7 zijn deze heel eenvoudig naar een andere partitie te linken.

Meestal is 80 tot 100GB voldoende voor je C partitie zodat je meer dan genoeg voor je documenten overhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft geen nut!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Programma's op een aparte partitie heeft geen nut, want bij herinstallatie van Windows moeten die ook opnieuw worden geïnstalleerd.
Je documenten e.d. kan wel op een aparte partitie, maar is niet echt nodig, het is beter om regelmatig een backup/kopie van je documenten, foto's e.d. op een externe harddisk of USB stick te maken, want als je gewone harde schijf crasht, dan ben je ook alle partities kwijt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel ik heb zo mijn hardeschijf onderverdeeld van 2 TB:
C: partitie voor besturingssysteem (50GB)
E: partitie voor films en muziek (1,5TB)
F: partitie voor bijkomende programma's en tijdelijke bestanden, internet geschiedenis,.. (450GB)

Het is gemakkelijker om te switchen van mappen. Als er een virus is, zit er veel kans in dat het in de F zit, u kunt dit ook aan de hand van een antivirus vinden waar de fout zit, u formateerd dit en het is opgelost.

Nadeel als uw hardeschijf crashed zijn alle partities verloren gegaan want het staat op één schijf.

Voordeel van partities is dat, wanneer WINDOWS crashed, u windows opnieuw kunt installeren (bv op de C partitie) terwijl uw data (bv op de E en F partitie) blijft staan.